Norge i sikte

Som sagt ble vi liggende noen dager syd i Danmark fr storm- og kuling- varsler ga seg. Vi var oppe 05:45 hver dag for f med vrmelding og for vurdere dagens seilas, s det har vrt lange dager ute p havet den siste uka.

Fredag 24.sep

Sol og fint vr, mye vind, men vi klarer holde kursen. Jeg str og styrer en stund da jeg skjnner at det har skjedd noe med ryggen og ikke klarer komme meg over styreposisjonen p egenhnd. Ikke klarte jeg g, ikke klarte jeg st eller sitte (ikke minst g p do!!) Omsider klarte jeg legge meg ned, mens Joar seilte solo resten av dagen. Trodde jo det skulle bli bedre i lpet av en dag, men den gang ei.
Fikk besk av en koselig doktor i bten lrdag morgen og ble stappet full med smertestillende - det hjalp. P en mte var det et greit sted f skive utglidning i ryggen for det er s mye holde seg fast i, men ganske tungvint der det ikke er sthyde.

Sndag var vi i gang igjen, jeg noe hy p piller, men klarte styre en stund av gangen.

Mandag 26.sep
Det er meldt mye vind og senere p dagen stiv kuling. Vi er klare for ta igjen noe av forsinkelsen og setter seil, vind fra N (nesten motvind). Etter 6 timer blir vinden sterkere... sterkere... og sterkere.. Det er 10m dypt, blgene blir krappe og fler oss som en ubt. Vi gr helt p skeiva og det kan jeg love deg ikke er s lett med en prolapset rygg :-)
Tilslutt klarer vi ikke engang st kursen vr mot mlet og m bite i det sure eplet snu tilbake til utgangspunktet.
"Var ute i 11t, seilte 50nm og er tilbake til utgangspunktet, alt er vtt."

Hrte senere p vrmeldingen at det blste liten storm i omrdet - ikke rart vi ble til en ubt?!

Torsdag 30.sep
Fra Fredrikshavn setter vi kursen mot Norge, lite vind s vi motor-seiler nesten hele natta. Mens vi gr for motor m vi st og styre hele veien og vi merker godt at det er kaldt om natta. Gr 2t av og 2t p, varmeflaska fylles stadig med varmt vann for f flelsen igjen p beina.

Fredag 1.okt

Kl 07:00 Ringer hjem, bl himmel og vi er ved Ferder fyr i en fantastisk soloppgang. Fr vite at det er +2 grader og rim p bakken - ikke rart det er litt kaldt ute, brrr!
Vi legger til i Son havn for slappe av etter nattens seilas og rydde opp i bten. Begge visa kortene vre gikk ut i gr s Joars mamma kommer med norske kontanter og ber oss med ut p middag - kjempe koselig.

Lrdag 2.okt
Uff dette er trist, siste morgen i bten og vi tar en rolig frokost, leser aviser, skriver i dagboken og seiler omsider ut fra Son.
Ettersom vi skal vre hjemme kl 16:00 m vi ta ned seilene - dette gr for fort. Vi kjrer motor langs land og stemningen er litt merkelig, et 1/2 r har gtt s utrolig fort..
Ved Nesoddtangen kommer frste velkomst komite kjrende i jolle. Det er Lise og Herman som Joar traff i Karibien i fjor, de har med Trinidad solo...!

15:45... gr sakte for motor inn mot Oppegrd bthavn... ser i kikkerten at det er litt folksomt der.. skal vi snu??

16:00.. det blir champis, blomster, venner, familie, norske flagg...
----------------------------------------------------------------------------------------
Tusen takk til alle som har fulgt med p vr seiltur via web og mail. Og en kjempe takk til alle som mtte opp p Oppegrd bthavn og tok oss vel imot, samt vinflaske som ventet hjemme.

Vi har hatt en kjempe fin tur (det kan anbefales p det sterkeste).

Flere bilder kommer etterhvert.
Hilsen S/Y Prosjekt


22. sep Vrfaste i Danmark

Hei
Siden sist har vi ikke kommet oss stort lenger nord. Det har blst stiv kuling til liten storm i 3 dager, men det ser ut til bli bedre i morgen. Mens vi venter har vi vasket bten, ryddet og kastet det vi kan. Hper vre hjemme i neste uke en gang :-)
Joar og Ida

19.september Danmark

Vi brukte to dager gjennom Kiel kanalen, ikke like spennende som kanalene i Nederland, men godt slippe pent hav.
Fra Kiel seilte vi til Danmark (Langeland) hvor vi n selvflgelig ligger vrfaste pga liten storm. Solen har forsvunnet, skyene har samlet seg, regnet ser ned og det blser kraftig.
Alikevel har vi det ikke s vrst med varmeovn og parafinlamper i bten samt tilgang p varm dusj.

Hilsen

VHF sjefen

Bilder fra Nederland

      
Frste sluse i Nederland og vret er herlig. Mens vi ventet p deler til motoren fikk vi lnt sykkel p marinaen og syklet til Rotterdam
 
      
Vi hadde kun 1 dag i Amsterdam fr vi fortsatte gjennom broer og sluser
 
Nattseilas fra Nederland til Kielkanalen i krappe "grunne" blger.

Bilder fra England

    
Det er godt aa se at de har redningsvelser i England ogs. Her i Falmouth ble vi liggende en uke for vente p mindre vind. For spare penger la vi oss p moring - ikke like gy nr man blir klissvt av en jolle tur inn til land.

   
P vei mot Dover var vi innom mange koselige sm byer. Bilde til venstre er fra innseilingen til Isle of White. De andre er fra Dover.

15. sep Slutt paa kanal morroa

Etter Amsterdam har vi hatt noen lange fine dager med baade sol og regn, merker at det har begynt aa bli litt kjoligere men det er jo ikke saa rart.
Paa VHF'en  har det vaert vaersling om liten storm og storm i fem dager uttaskjaers, selv om vi har vaert inne i landet paa kanalene har vi merket vinden godt. Ikke mye som tar av for vinden i et saa flatt land!
I gaar gikk vi gjennom den siste slusen i Nederland og blir liggende i en marina her til i morgen for aa gjore sjoklart. Neste etappe blir nattseilas i Nordsjoen fra Delfzilj hvor vi er naa og til Kiel kanalen. Ser for meg at det kan bli en kald natt, men det ser ut til at vi faar ok vaer.
Hilsen host seilerne

10.sep Amsterdam

Hei
Etter at vi kom til Nederland 1.sep har vi hatt knall vaer, ikke like heldige med motoren, men men.
Vi hadde noen bra etapper til aa begynne med og trodde vi skulle komme til Amsterdam paa 4 dager, men det endte braatt paa en ventebrygge ved en av broene.
Ble da slept av en annen liten seilbaat og det er bare ren flax at vi ikke ble kjort ned av en stor nederlandsk seilbaat som ikke fulgte helt med for vi blaaste i signalhornet.
Mens vi ventet paa ny starter fikk vi laane sykler paa marinaen og syklet et par ganger inn til Rotterdam. Fant noen koselige spisesteder og fikk dagene til aa gaa ved aa sykle paa sighetseeing.

Kanlene er ganske trafikerte, spesielt med komersiell trafikk saa det er bare aa passe seg for lastebaatene.
Det er ikke alltid broene er like begeistret for aa aapne for en seilbaat til alle dognets tider sa da gjelder det aa henge seg paa en lastebaatsaa lenge som mulig (de kjorer gjerne litt kjappere enn oss.)

I gaar var vi igjennm 18-20 broer saa det tar sin tid aa komme seg hjemover :-) Med vaar hell ble vi faktisk sittende fast i en sluse fordi broen var odelagt, ja ja det var jo et koselig sted ihvertfall!

Kl 12 idag kom vi til Amsterdam og blir til i morgen. Solen skinner fortsatt og vi har det bra.

Hilsen Joar og Ida

GOUDA

Jo da, den nye starteren kom som avtalt i gr, onsdag 8. september. Den ble satt p plass og virket, dog med en ekstra, ubestemmelig lyd!? Endelig kunne Prosjekt putre videre p kanalene noen timer. Ved byen Gouda ble det igjen en ufrivillig pause: Bropneren hadde lagt seg for kvelden!  Da var det bare ankre opp og bese byen som er en koselig, typisk nederlandsk kanalby. Hvor ferden endte i dag, vet vi ikke noe om enda.

SYKKELTURISTER I ROTTERDAM

Mandag 6. september kom og gikk utenat starteren ble noe bedre av det! Det syklende bt-mannskapet ble lovet at starteren skulle vre klar i dag, tirsdag. Men det skjedde ikke! Verkstedet fr den ikke til virke. Anbefalte kjpe ny av dem til 600 euro!! Joar bestilte en et annet sted til halv pris. Den kommer med posten i morgen "tidlig"(?). Mens de venter, gjr Ida og Joar som alle andre i Nederland; de sykler. N har de syklet inn til Rotterdam, bde i gr og i dag. De finner hyggelige steder spise og litt forskjellig se p. Vret er vakkert og de griller ved bten om kvelden. MEN DE VIL JO VIDERE P KANALENE, s de kommer hjem fr vinterstormene setter inn i Skagerak! 

P SLEP TIL KRIMPEN

Joar klarte ikke f liv i motoren, det m antagelig nye deler til! Hvordan komme seg til en havn uten motor i en tett trafikkert kanal?? Mannskapet vinket iherdig til passerende bter, som vinket glade og fornyde tilbake! Joar gjorde tilslutt klart for slepe Prosjekt med den lille jolla. Det ville ikke bli lett. Endelig var det noen i en seilebt som skjnte at de "var i nd", og tilbd seg slepe dem tilbake til en marina hvor de kunne f hjelp. De endte opp i Krimpen, en forstad til Rotterdam. Her m de bli til mandag nr folk kommer p jobb igjen, fr de vet hva som videre skjer med motoren. Av alle de koselige sm byene Ida og Joar har vrt innom, som de ikke har hatt tid til stoppe i mer enn en natt, ble de n liggende nrmest i et industriomrde. De fikk lne sykler p marinaen, s de har brukt dagen i dag til bese seg. Store fabrikkbygninger, frittgende hner, sauer, kuer og boligblokker/rekkehus er omhverandre; "by og land hand i hand". I det fine vret har de ogs benyttet tiden til vaske bten innvendig, med puter og alt, + at Prosjekt har ftt seg en skrubb utvendig.

SM FORVIKLINGER

Etter ha vrt p farten i 12 timer fra Middelburg, ankret Prosjekt opp i Willemstad, torsdag 2.sept. Dette er et bittelite sted ved Hollands Diep, m bruke lupe for se det p kartet!  28 grader og skikkelig bikinivr. Fredag drog de inn Dordtse Kil, fremdeles i nydelig vr. Men, fikk problemer med oljetrykket og mtte g til Dordrecht for f reparert dette. Det gikk etterhvert greit. Mens de l til kai, benyttet de anledningen  til f Ida til en tannlege. Da fikk de hjelp av en security-vakt som kjrte dem til tog/T-bane s de rakk tannlegen fr kontoret stengte. Tannlegen kunne ikke se noen grunn til vond tann, men Ida fikk med seg rntgenbilde som hun kan vise til eventuelt neste tannlege! P vei til bake til bten, var det en hyggelig dame som kjrte dem s de rakk siste ferja over en kanal! I dag, lrdag 4.september, har Ida navnedag: gratulerer! P vei videre fra Dordrecht, kom det nettopp melding om motorstopp ved en sluse! Ny melding: verkty og gloser gr omhverandre mens Joar prver finne utav feilen. Godt naboene ikke skjnner norsk, selv om inderligheten i bruken av dette ordforrdet nok er internasjonalt!!

NEDERLAND I SIKTE

Onsdag 1. september ca. kl 0500 traff SY Prosjekt riktig kanal i Nederland, dvs de seilte inn ved Vlissingen. Det ble en slitsom natt med motvind, mye "styring" (kjrte motor) og ikke noe svn. Tett skipstrafikk med store og enda strre lasteskip som stadig vekk sneide forbi lille Prosjekt. Den siste biten kunne de sette seil og da gikk det ganske fort og greit innover med hjelp av tidevannet. De fant en marina hvor de la seg til og sov noen timer fr de drog videre innover. N har de lagt seg til for natten et lite sted som heter Middelburg. Prismessig er det ca halvparten til en tredjedel av hva de betalte i England i avgift i marinaen. Maten er ogs billigere, s til kvelds-middag blir det norsk gravlaks og eggerre! Vret i dag har vrt skikkelig sommer med 24 varme grader - og vannet er FLATT! Kanalkjringen blir nok mye mer avslappende enn de foregende ukenes seilas.

30.august Dover

Jammen bra vi kom til Dover i gaar tidelig om morgnen. Snakket med en engelsk baat som kom i gaar kveld og de hadde store bolger og "near gale" fra kl 11! De saa de aldri hadde vaert i saa mye vind og var ganske slitne naar de kom igaar. De anbefaler oss sterkt aa seile til Oostende (Belgia)hvor det er mulig aa gaa inn uansett tidevann. Vi hadde tenkt aa seile direkte til Vlissingen hvor man gaar inn i kanalene, men hvis tidevannet er mot oss har vi ikke en sjangs. Derfor seiler vi nok til Oostende som ligger ca 65nm herifra i morgen (nattseilas).
Her er det 6,5 m forskjell paa tidevannet saa det er viktig aa passe paa naar man drar. Trodde nesten ikke vi skulle komme inn i havnen til Dover i gaar, men det gikk bra!
Det ligger en annen norsk baat her som skal til Middelhavet og han klarte ikke komme seg dit han skulle for tidevannet og den sterke vinden dro han videre vestover. I flere timer gjorde han bare 1 knop og han hadde en 45 foter!
I dag er det meldt styrke 5-7 av og til styrke 8="gale" og "cyclon" vind.... saa vi holder oss i havn en dag til :-)

29.august - Nattseilas til Dover

Saa ble vi liggende to netter paa Isle of White for aa vente paa at roligere vaer igjen. Alle engelskmenn vi prater med sier dette har vaert den vaerste sommeren de kan huske. Ikke det at det er daarlig vaer, for vi har sol og regn og ca 20 grader, men til tider blaaser det helt forferdelig.
Startet fra Isle of White i gaar tidlig og var egentlig ganske engstelige for hva natten skulle tilby av skips trafikk, fiskebaater og fiske boyer. Men vi hadde en helt fantastisk nattseilas med fullmaane, lys fra land, ingen gale fiskebaater og skipstrafikken holdt seg paa sin side. Det er ganske spesielt aa seile med saa mye tidevannsforskjell som det er her. I motsrom stamper vi oss frem i 3.5 knop, mens i medstrom suser vi avgaarde i over 7 knop. Ganske skummelt naar man skal inn i trange sund og havner, men forelopig har det gaatt bra.
I morgen eller tirsdag seiler vi over kanalen til Nederland, skal bli deilig aa kjore litt motor i kanalene og slippe aa vaere avhengig av tidevann og vaer.
Hilsen S/Y Prosjekt.

FRA FALMOUTH TIL YARMOUTH

Ida og Joar ble liggende i Falmouth fra torsdag 12. august til lrdag 21. august. Det ble etterhvert dyrt ligge i marinaen, s de flyttet over p en moring. Det kostet 11 pund/dgnet! De tok  jolla inn til land en gang om dagen for spise lunch, handle og se seg om. Pga at dagene og tiden gr fra dem, planla de seile rett til Dover p to dgn da de endelig fikk fint seilevr lrdag 21.08. Startet optimistiske i fint vr og bra vind. Gikk for motor det frste stykket for komme raskere ut fra land. Da oppdaget Joar en diesel-lekkasje som han prvde finne utav underveis. Det greide han ikke, og de seilte til Plymouth om kvelden. Sndag fikk de reparert lekkasjen, men ble en natt til pga vrmelding med sterk vind og stormkast. Da fikk de sett seg om i Plymouth som ogs er en hyggelig engelsk by. Mandag 23. drog de videre og endte i Dartmouth om kvelden. Dette viste seg vre et utrolig hyggelig sted. Her skulle de gjerne  vrt lenger!
Tirsdag 24. stod de opp kl. 0530 for komme avgrde riktig i forhold til tidevannet. Tidevannet har en fart p 4 knop, s det lnner seg seile medstrms! Etter 10 1/2 times seilas, de siste timene i stiv kuling, kom de fram til Weymouth. P et koselig spisested ble de servert mat med snegler som ikke skulle vrt der, visne reker og trt brd. Som trst fikk de et glass vin.
I dag, onsdag 25. august, kunne de ikke dra av grde fr ved 9-tiden, ogs pga tidevannet. De mtte ogs beregne rekke fram til en havn slik at de kunne seile inn med tidevannet. N ligger Prosjekt p vestsiden av Isle of Wight, i en bitteliten by som heter Yarmouth, ved munningen av en liten fjord der ferga fra Lymington (p fastlandet) kommer inn.  I morgen seiler de p utsiden av ya og legger en plan for de neste tre dagenes seilas mot Dover. Det er drlig med smbthavner p den strekningen. Mannskapet p Prosjekt opplever at blgene i Kanalen er mye krappere enn ute i Atlanter'n. Og det er mye vr og vind og dermed blger for btfolket. De fleste er p vei sydover til sol og varme. Det er bare en liten bt som trosser alle farer og trofast kjemper seg gjennom uvret nordover mot heimen. Rekker de ikke hjem til jul, er det vel en sjmannskirke hvor de kan feire julaften?

Festival helg i Falmouth

Vi har virkelig truffet riktig helg aa vaere her paa. Igaar var det stort karneval i byen med musikk, dans, fyrverkeri og mye mer.
Samme dag vi kom hit ble vi bedt paa middag to steder av personer vi aldri hadde truffet for, saa det maa sies at folk er veldig vennlige her.
I gaar var vi bedt med paa middag paa Falmouth Yath Club sammen med familien James. David og Jane er et ektapar i aarene som ved flere anledninger har vaert i norge. De syntes det norske folket var saa koselige, at det minste de kunne gjore vaar aa be oss ut paa middag. Vi motte opp pent kledd og hadde en utolig trivelig aften sammen med deres barn, barnebarn, venner og kjente. Paa klubben ble det servert middag og live jazzband, kl 22:00 var det et fantastisk fyrverkeri show som en avsluttning for kvelden.

Vi hadde i grunn planer om aa reise herifra paa tirsdag, men atter en gang er ikke vaeret paa vaar side. De neste dagene er det meldt sterk vind, men det ser ut til at det bedrer seg i slutten av uka.

Fortsatt god sommer!

12. juli Fra storm til sol og fint vaer.

 Hei folkens!
Som dere har faatt med dere seilte vi fra Azorene (Terceira) lordag 31. juli i fint vaer og med folge av 10-15 delfiner, saa det var en fin start paa turen. De forste dagene hadde vi passe med vind bortsett fra en dag/natt hvor vi maatte kjore motor i 17 timer! 
Natt til lordag begynte det aa blaase opp og hadde jeg visst hva som ventet oss hadde jeg tatt inn paa hotell de neste to nettene.... I lopet av natten blaaste det sa faelt at vi kun hadde en liten flik av forseilet oppe. 
Stormfull sondag vokste bolgene seg storre og storre og hvis det var noen baater i naerheten hadde vi aldri hatt mulighet til aa se dem. Ettersom vind og som sagt bolger ble voldsomre maate vi bare laa oss "drive" med. Etter at vi laa ut et slepetau paa 100m for ikke aa bli tatt av bolgene ble det litt roligere. En ting er aa vaere engstelig for aa bli slatt ned av en bolge en annen ting var de tusner med Portugisiske krigsskip som befant seg i vannet. Ved flere anledninger ble de skyldt opp paa dekk og det er vel nesten bare flaks at ikke noen av oss ble truffet av en av disse giftige manetene.
Hvor mye kraft en bolge har fikk jeg virkeligl merke naar jeg stod i cockpiten sondag natt. Helt bekmorkt og du horer bare at en monsterbolge er paa vei inn bakfra... den bryter.. og bokstavelig talt slaar meg ned der jeg staar med ryggen til. I noen sekunder staar jeg med vann til langt oppaa leggene for vannet renner ut, inne i baaten er alt som ikke var vaatt naa kliss vaatt.
Utrolig nok var ingen av oss redde naar uvaeret stod paa, men det tok paa kreftene - lite sovn og mat taerer paa kroppen saa det skal bli deilig aa sove ut naa.

Mandag dagen etter hadde vi kontakt med to andre baater som hadde vaert i samme uvaer.
Baat1 hadde  blitt slatt ned i vannet med mast og alt 3 ganger og rakk aa maale 45-50 knops vind for vindmaaleren blaaste av.
Baat2 hadde maalt opptill 60 knops vind i kastene og det var forst da vi skjonte at vi hadde vaert midt i en STORM!!!

Onsdag: Et krigsskip jager bort flere fiskebaater som fisker i ulovlig farvann og vi aner fred og ingen fare for vi er jo ingen fiskebaat. Den har sett oss paa radaren... raser rett i mot oss... jeg vekker Joar for det ser da virkelig ut som vi skal kraesje.. hva vill de, hvorfor kommer de saa naerme, hvor skal vi styre?? Phu de passerte oss paa siden, men det var naerme...vi roer naervene og Joar legger seg igjen. Jeg folger med der det er rett bak oss og det snur!!.. kjorer rett opp i rumpa paa oss... " Joar du maa komme, de forfolger oss.." 
Vi tok kontakt via VHF'n og lurte paa hva de ville: i den andre enden var den mest koselige kapteinen som beklaget at de hadde skremt oss litt. De skulle bare identifiserer fartoyet de hadde set paa radaren sin!

Resten av turen:
*Det er utorlig mange fiskebaater om nettene saa her lonner det seg aa vaere vaaken.
*En Engelsk seilbaat sier vi maa vaere i Falmouth innen 48t for det kommer en ny storm og vi blir en smule engstelige. For uansett hva vi gjor er vi ikke der for om 72t!! Da er det godt aa ha en satelitt telefon for aa faa bekreftet at vaere ikke skal bli saa ille. De siste dagene hadde faktisk kjempe bra seilvind (til tider litt mye) men ingenting aa klage paa.

Natt til torsdag: Vi begynner paa innlopet til den Engelske kanal ved midtnatt og det er et realt sirkus med fiskebaater, tankbaater og ferger. Ved flere anledninger har fiskebaater kjort helt opp til oss, lyst oss midt i ansiktet for aa se hvem vi er. Med andre ord, ingen sovn i natt!
Ved fem tiden lysner det og vi kjorer for motor inn til Falmouth marina - utrolig deilg aa vaere paa land igjen :-)

Skaal - ankerdrammen er tatt!

STIV KULING I ATLANTER'N

Fram til fredag 6.august var det ganske bra forhold; litt kaldt, 18 grader, og skiftende vr. I helgen  6., 7. og 8. august kom de midt i et uvrssenter med regn og voldsom vind og dnninger i flere etasjer og fra alle kanter. Alle seil ble tatt ned og  for stabilisere bten, ble slepeline lagt ut. Lite svn og lite mat disse dagene. P vrkartet jeg fikk ut fra WeatherOnline, viser det blgehyder p mellom 5 og 7 meter! Igr formiddag (mandag) ringte Ida for melde fra at de levde, om enn ganske gjennomvte og slitne. P VHF-radioen hadde de hatt  kontakt med to andre bter som hadde vrt inne i samme omrde. Den ene bten var blitt sltt ned tre ganger og hadde mistet endel utstyr, bla vindmleren som hadde vrt oppe i 50 knops vind fr den den ble feid p havet. Den andre bten hadde mlt 60 knop!! Idag (tirsdag)  har de hatt fin vind og sol. I natt hadde Joar sett et stort felt med morild som forsvant under bten; muligens en hval. I morgentimene og utover dagen har de hatt flge av mange delfiner. Havet er fullt av portugisiske krigsskip, dvs de sm, meget giftige manetene. Det er litt ugreit nr disse blir skylt over bten og blir liggende igjen p dekket!! I natt ble de  sjekket opp av et engelsk krigsskip som hadde gtt rundt dem og fulgt etter dem en stund, fr de ble kalt opp for identifisering. De har n igjen ca 160 nm, hper n sydspissen av England i lpet av torsdag (50 N/5W). Men bde WeatherOnline og Meteorologiske Institutt melder om et lavtrykksenter i dette omrde med urolig og periodevis sterk vind som skifter mellom sydstlig og sydvestlig retning. Det hrtes ut som Ida og Joar n ser fram til  f fast grunn under fttene en stund fr de velger videre seilerute hjemover! 


FARVEL TIL AZORENE

Lrdag 31. juli  slapp Prosjekt og mannskapet taket i landjorda for denne gangen. Etter seks uker i havn (de to siste med venting), ble det endelig riktig vind for seile mot England. Ida og Joar var grytidlig oppe (dette var uvant etter alle "feriedagene") . Drog p markedet for f helt fersk frukt og ferske grnnsaker og egg med seg. Nye tannbrster kostet de ogs p seg! De hadde superfint vr i starten og feiret med farris. Det var en flokk p 10-15 delfiner som fulgte dem avgrde. Da de passerte slutten av ya, fikk de  mer motvind. Prvde fiske, men det var bare noen napp bortp kroken. ** Disse meldingene kom pr sms s lenge det var mobilkontakt. Heretter blir det kontakt over satelitt-telefonen igjen hver tirsdag og fredag kveld.


30.juli.. lavtrykk etter lavtrykk.

Angra Selv om vinden ikke ser helt optimal ut haaper vi aa seile videre i morgen. Selv om vaeret er fint har det vaert flere store lavtrykk ute i Atlanteren og vi maa nok belage oss paa a maatte seile gjennom to til tre lavtrykk paa vei til England. Vi kan bare krysse fingrene og haape at lavtrykkene ikke gir altfor sterk vind og at vindretningen blir vest/ sorvest.
Herifra til sor i England er det ca 1250 nm og er vi heldige klarer vi aa seile dit pa ca 12 dager :-)

De siste dagene har vi gaat noen turer rundt i byen, handlet inn mere mat for overfarten, vaert pa kino, vasket baaten utvendig og innvendig, sortert kart, lest boker, spist ute osv osv.
Selv om vi liker oss veldig godt her paa Azorene er det vel paa tide aa sette kursen nordover mot Norge. Siden vi har ventet noen uker paa riktig vind for aa seile videre er det ikke sikkert det blir saa god tid til aa seile paa kanalene i Nederland - det faar tiden vise.
Hilsen oss paa S/Y Prosjekt

25.juli Okselop i gata

Okselop  Fredag tok vi taxi til en liten landsby 15 min unna for aa faa med oss okselop i gata - det var helt knall :-)
Terceira er kjent som festivalenes oy, det er alltid en landsby som har festival og som regel varer den i minst en uke. Slutten paa festivalen markeres med okselop i gata to dager paa  rad.
Det er tydelig at innbyggerne har vaert med paa dette tidligere for de finner frem tilskaarede planker til aa montere utenpaa vinduer, dorer og rekkverk.
Det er 4 okser som naa staar klare i kasser for senere aa lope villt rundt i gata. Jeg og en fransk jente har tatt sitteplass paa en lav mur, mens Joar er inne og kjoper noe aa drikke. Ved siden av oss paa muren  er 4-5 andre unge jenter saa vi foler oss trygge, enn saa lenge...... Oksen er los!! Jentene ved siden av oss (de som saa saa sjenerte og stille ut)  vifter iherdig med sine paraplyer og oksen hopper rett i mot muren. De andre jentene har for lengst hoppet trygt ned paa andre siden, mens vi staar muse stille helt klint oppi veggen mens adrenalinet er paa toppnivaa. (Ikke vet jeg hvorfor vi ble staaende paa muren, men det gikk jo bra.)
Etterhvert lusket vi oss ut i gata, vel og merke lengst bak, men sprang for livet inn i busker og kratt naar oksen snudde. Joar og en fransk seiler klarte aa klatre opp paa hver sin side av en lyktestolpe, mens oksen raste under. Pluttselig raser den oppover en liten kjerrevei og noen som sitter paa kanten hopper ned mens andre klorer seg fast i fjellveggen.
 Oksen har et langt tau etter seg med 7-9 mann som holder igjen slik at de kan styre oksen ut fra smaagater og evnt. mennesker. Saa det er like viktig aa passe seg for det lange tauet og for alle de lopende menneskene.Etter at oksene har lopt blir de satt tilbake i kassene sine, sjekket for eventuelle skader, solgt til bonder og bor resten av livet paa gaard.

Vaare bilder fra lopet kommer senere!
Joar og Ida

22.juli toff seilas til Terceira i natt.

 Siden vaeret ikke er paa vaar side for videre seilas mot Europa bestemte vi oss for aa besoke en av de andre oyene paa Azorene: Terceira som ligger ca 70nm fra Faial. Vi startet sent onsdag kveld med sterk vind bakfra og suste avgaarde mellom 5-6 knop. Etterhvert som vi maatte runde oya Sao Jorge for aa komme til Terceira fikk vi vinden litt mer imot og gjorde ikke mer enn 1-3knop i sterk vind, etterhvert store boler og regnvaer. Tror ikke vi har hatt saa sterk vind tidligere saa det var utrolig deilig aa komme i land kl tre pa dagen i dag.
 Aa seile naerme land er overhodet ikke mortsomt naar det blaaser saa mye som i gaar og vi holdt paa i flere timer for aa sjekke hverandres veipunkter for ikke aa gaa paa land. For aa holde nervene paa plass gikk det med et par esker med rosiner, sukkertoy, en tomat...
Vaate ble vi baade av regnvaeret og av sjosprut, saa naa er vi slitne og skal gaa og legge oss :-)

Marinaen Angra som vi ligger i er helt ny og super fin - gleder oss til aa utforske oye litt mer i morgen.
Joar og Ida


19. juli and we`re still waiting.....

Vi har akkurat sjekket vaeret og det ser IKKE bra ut... meldt motvind hele denne uken!!!
Heldigvis er det fortsatt fint vaer her saa da faar vi vel ta en tur paa stranda for aa faa tiden til aa gaa..
   This two pictures are taken by Manfred Mller, a Germany man we met on the top of Pico. Unfortunately his camera-calamid the day he climbed Pico but here he`d taken some good pictures from Faial. Left: Capelinhos and Right: Horta Marina with Pico in the background.


13. juli Og saa venter vi paa vaeret igjen

Trykk for storre bilde Og saa venter vi paa aa seile videre til England...
Etter planen skulle vi reist i morgen (onsdag), men vi venter fortsatt vaar dynamo som er til reparasjon. I tillegg er det meldt opptil 40-50 knops vindt paa lordag og sondag saa da blir vi ihvertfall til over helgen.
I dag har det vaert utrolig lummert, 70% luftfuktighet og 27 grader, ikke rart svetten renner. Horer det er darlig vaer hjemme saa vi skal sorge for aa ta med oss noe av finvaeret naar vi kommer hjem i slutten av august :-)

Mens jeg har sjansen maa jeg takke min mor og far for hotell opphold hvor jeg b.l.a tok verdens deiligste og lengste bad, turer med leiebil, god mat og fine gaaturer.


Besok fra Norge

 
 I forrige uke kom mine foreldre (Siri og Frank) paa besok og hadde med seg engedigen koffert stappet full med knekkebrod, kaviar, tubeost, makrell i tomat, elektrisk drill, aviser, blader... you name it... Ikke rart de maatte betale overvekt paa flyturen ned hit..!
Her er Siri i gang med aa reparere storseilet vaart, mens Frank er satt til aa vaske baaten utvendig :-)
 Fredag 2.juli tok Siri, Frank og Ida tok en 3timers fergetur fra Faial (Horta) hvor baaten ligger til oya Sao Jorge. Her leide vi bil i to dager og gikk fine turer. Her er vi paa vei ned til en Faija (naturlig hav basseng) hvor man kan bade og slappe av.
  Det er helt urolig hvor mye Hortensia det vokser her. Du ser de overalt i flere etasjer langs veiene og de fungerer som gjerder paa akrene hvor kuene beiter.
 Vi kjorte rundt nesten hele oya Sao Jorge og kom ned til de mest fantastiske havgap hvor sjoen slaar rett inn. For aa komme torrskodd til denne restauranten er det viktig aa beregne naar neste bolge kommer!
 Sondag 5 juli kom Joar med ferge fra Faial mens vi andre kom fra Sao Jorge for aa utforske oya Pico. Mandag morgen leide vi bil og kjorte saa hoyt opp vi kunne paa Picos hoyeste fjell va 2354moh. Her parkerte vi bilen og tok fatt paa den bratte stigningen til tops. Maa si vi var litt slitne etter aa ha passert skydekket og kom opp til sol og blaa himmel. Det tok oss 2 1/2 time aa kommme opp til kraterkanten av vulkanen. Her ble det servert loff med banan, litt juce for vi satte i vei helt til topps...
 Trykk for storre bilde ..og etter 20 min til kunne vi endelig konstantere at vi var helt til topps...! Naa var det bare nedturen paa rullende lava stein som stod igjen, men vi kom oss ned uten knall og fall. 

NB! For aa se bildet i storre versjon er det bare aa trykke paa selve bildet.
Hilsen Ida
 




Horta 23.juni

 Endelig begynner kroppen aa fungere igjen, men beina er fortsatt litt stive og stole. Igaar hadde vi vaske dag og brukte flere timer paa aa rydde og vaske ALT i baaten, utrolig hvor mokkete det blir midt ute paa havet ogsaa. I dag har vi brukt beina og besteget en liten topp, greit aa begynne med litt forsiktig trim. I morgen er det helligdag og stor fest inne i landet saa da tar vi en tur dit med bil!


Ankom Horta etter 22 dogn

Etter 22 dogn sjanglet vi oss inn paa innsjekkings kontoret, ganske saa fornoyde over aa ha kommet frem til Horta. Det har vaert en utrolig opplevelse aa vaere paa havet i saa mange dager uten land i sikte. Se soloppgang, solnedgang, maanen komme opp, delfiner som leker seg rundt baugen, skilpadder, hval, fugler og av og til en lastebaat i det fjerne.

Naar det har vaert fint vaer har vi kunnet ligge paa dekk aa lese og slappe av eller ta en saltvanns dusj (botte med vann over hodet.) Utrolig hvor ren man egentlig foler seg selv om haaret blir litt seilgt etter 3 uker.... Stort sett har vi lagd middag hver dag, men naar det blaaser som verst og bolgene slaar inn i cockpitten, blir det tunfisk og minimais rett ut av "boksen".

Naa gleder vi oss til aa faa en hel natts sovn uten aa staa opp hver 3. time - det blir deilig. Men forst skal vi spise en ordentlig middag!

Hilsen et gyngende mannskap.

Monica: vi kjopte ikke saltvannssaape da shampo er like bra .
Lene og Christian: Gratulerer med dagen som har vaert.


LRDAG 19. JUNI GRATULERER MED DAGEN!!

GRATULERER MED 27 RS DAGEN, IDA!
Ellers er det mye vr i Atlanter'n! P sprsml i telefonen i gr, svarte Joar: Idag  er det bra vr, borsett fra grov sj, men i gr (torsdag) hadde vi det vrste vret noensinne!! - og Joar er ikke den som ojer og akker for mye! De mtte en uvrsfront: vind i 35 knop, styrtregn og voldsomme blger. De satte storsegl med tre rev, og ellers var det bare bli med i blgedalene. Om kvelden spaknet vinden og det ble omtrent vindstille, men blgene fortsatte. I gr hadde de seilt 2.276 n.m., hadde 266 n. m. igjen. Planleger n Horta mandag. I gr s de menneseker for frste gang siden de forlot fastland: en fransk katamaran, som de har hatt radiokontakt med, strk uventet opp bak dem. Det ble hilsing og knipset bilder fr franskmennene fr videre. P fdselsdagen til Ida fortjener de f sol og behagelig seilevr!! :-)

ONSDAG 16. JUNI

Ja, det var ikke til unng at de traff en gail. S lrdag, sndag og deler av mandag fikk Prosjekt og mannskap kjrt seg igjen i 25-30 knops vind og blgehyde p pluss-minus 5 meter! Alt vtt, lite svn og drlig med mat mens dette stod p. I gr var det rolige forhold i gjen. Da hadde de i stedet omtrent kollidert med en hval som var litt mindre enn bten, og hatt flge med en flokk delfiner. I tillegg passerte de en lastebt som var p vei til Marokko!!! Via radio snakket de med mannskapet ombord. De fikk vrmeldinger og rapport om at det ikke var noe "skummelt"  i farvannet foran dem. Posisjonen deres var i gr N: 34,24 og W: 39,40. De hadde tilbakelagt 1.942 n.m. - hadde 588 n.m. igjen. Seiler rett mot Horta (havnebyen p ya Faial). Det de n frykter er komme inn i vindstille omrder. Derfor ringte Ida&Joar i dag tidlig, ca kl.08.00 her (vi er 4 timer foran dem n). De ville ha hjelp til se p vr- og vindforhold i omrdet rundt Azorene via nettet. Det ser ut som det kan bli 15 knops motvind de nrmeste dagene. Tiden vil vise hva slags vind de fr.


LRDAG 12. JUNI

I gr, fredag: fremdeles bra vr, men stadig strre blger. Posisjonen var
N: 34 og W: 48 (ca). De trodde at de etterhvert kom til  mte sterk vind (gailer). Derfor hadde de foretatt enkelte forberedelser, som finne fram drivanker etc. De regner med ha ca 1.000 n.m igjen = 10 dagers seilas!


TIRSDAG 8. JUNI

Prosjekt seiler i fin medvind; 15 knop. Har unnagjort 1.081 n.m. Gjennomsnittsfart p 4,8 knop. Kommer halveis i morgen eller p torsdag! Posisjonen er N: 34,30    W: 55,43. De holder seg fremdeles litt godt syd pga meldte gailer lenger nord. Det har ikke blitt noen fiskemiddag, da fiskene bare retter ut kroken fr de drar avgrde! Mannskapet har gtt tom for sanger, s n nsker de seg sangbker for spe p repertoaret! Det er kanskje godt de er litt alene der ute p havet hvis de driver med "allsang"!?

SNDAG 6. JUNI MORGENSTEMNING

Kl. 05.30 lokal tid p Prosjekt, ringte Ida for formidle litt av morgenstemningen til havs. Hun hadde akkurat gtt p siste vaktkta for natten. Nattevaktene fordeler de slik: kl.20.00 - 23.00, kl.23.00 - 02.00, kl.02.00 - 05.00, kl.05.00 - 08.00. De har seilt slr de siste dagene med fin vind og sol eller lettskyet vr. Om natten lyser fullmnen opp havet. I dag morges bleknet mnen bort samtidig med en flott soloppgang. Pga at de er i nrheten av Bermuda, har de besk av sjfugl som gjerne vil sl seg ned p bten. En havskilpadde p nesten 1 meter, har fulgt dem en stund. De fortsetter fiske selv om det bare er gedigne fisker som er rundt bten. Etter hvert har de kommet inn i en slags rytme med lage middag hver sin dag, bake brd annen/tredje hver dag osv. Mens Ida ringte hadde de seilt 820 n.m., 4,9 knop i snitt, posisjonen var N: 34,20 og W: 60,46, 80% luftfuktighet, + 27 gr. Til Horta, havnebyen p ya Faial p Azorene, var det 1.569 n.m., dvs at de hadde gjort unna 1/3 av distansen. S hvis vr og vind fortsetter som n, er det 15 dagers seilas igjen. Via radioen skjnner de at de har 3 seilbter et dgn foran seg og flere som er p vei ut fra Bermuda og USA.  Det er greit for dem flge med p veiposisjonene som Herb (vrmannen) gir de andre btene, for det er meldt flere gailer (stormbyger) nordover. De hrer ogs p Bermudas kystvakt. Ida opplever ikke at de er alene i verden, det er hele tiden noe som skal flges med p.

LRDAG 5. JUNI

Her hjemme har vi mottatt brev som I&J sendte fr de seilte fra Little Creek Marina. De har skrevet en stemningsrapport fra hver dag; mye prat om vret og alle vrkabalene de har lagt. Den siste dagen var rapporten bare "BLH!", all tlmodighet var tydeligvis brukt opp. Alle forberedelser var gjort - flere ganger: 100 liter vann p tanken + 80 liter p kanner, 30 liter diesel p tanken + 85 liter p kanner, trrvarer og boksemat stuet bort, bten vasket og sjekket, klr vasket. Med brevet fulgte ogs et sirlig hndtegnet kart over reiseruta med bredde- og lengdegrader; noen som har hatt god tid?
P satelitt-telefonen i gr meldte de at det fremdeles er mye og sterk vind, men sol. De var ca. en dagsseilas fra Bermuda og hadde planlagt skifte retning i dag. Slik at de n seiler rett st (og litt nordover) med retning Azorene. Pga. vindretningen, har de mttet seile slik at distansen totalt blir lenger enn de planlagte 2.240 n. milene. De hadde i gr seilt 634 n. mil. Andre bter hrer de bare p radio. De prver fiske, men fiskene er s store at fiskekrokene blir delagt. Har ikke ftt noen fisk opp i bten. Det hadde sikkert smakt med et mltid fersk fisk som en variasjon til boksematen. Humret var p topp ombord og ingen fare for mytteri blant mannskapet.

TIRSDAG 1. JUNI SHIP O'HOY

Prosjekt melder via satelitt-telefonen kl. 14oo (lokal tid til havs): seilt 274 n.mil, 5 knop gjennomsnittsfart, m dra litt sydover dvs noe "omvei". Dag 1(sndag): mest motvind og et mannskap med lite matlyst pga hy sj. En periode i natt med 30 knop vindstyrke og tilsvarende blger. I dag endelig sol og varme. S en thunder-storm med lyn, torden og btteregn fr den slo til og fikk justert seilene. Over p en halvtime, gikk greit. Hvis dette skjer om natten er det verre, for da ser de den ikke p forhnd!! Stadig hye blger som slr innover bten. Joar hadde akkurat ftt seg en dusj. Bruker line og vest. Har bare sett skip i horisonten, ellers alene med flyvefisk og delfiner. Har krysset Golfstrmmen. Hadde n side- og medvind. Spiste kjeks med tubeost hjemmefra. Skulle prve lage middag senere i dag. Ida&Joar var ved godt mot og syns det er flott ha kommet i gang.

SNDAG 30.MAI AZORENE NESTE

Uvret i Karibien har skapt problemer for seilerne som har ligget og ventet p roligere vr. Det er ikke bare mannskapet p Prosjekt som har ventet utlmodig. P Bermuda ligger det ogs bter som skal nordover. I&J har benyttet ventetiden som badeturister denne gangen. Ti minutters gange fra marinaen Little Creek, ligger Virginia Beach med laange, hvite sandstrender, nesten ikke folk, godt, varmt vann og etterhvert lufttemperatur p under 30 grader ( s det ble litt mer levelige forhold!) Dagene har ellers gtt med til lese, spille kort og andre hjemmelagde spill som Ludo, Stigespill, Scrabble og ikke minst flge med p vrmeldingene til Herb!!! For noen dager siden dukket det opp en bt med britisk flagg og I&J hpet utveksle vrmeldinger og reiserute med folkene ombord. Da det viste seg at det var en dryt 70 foter med et mannskap p 8, var det uaktuelt!! Men de har ftt kontakt med en litt midre, men likevel stoor, amerikansk seiler som skal til Azorene 2. juni. Ombord der har de SSB-radio og flger med p Herbs vrmeldinger.  I dag tidlig, dvs kl 07.10 hos I&J (13.10 hos oss) ringte Ida og meddelte at "N KASTER VI LOSS OG DRAR MOT AZORENE!" De hadde mtt en bekjent fra Portsmouth som leverer bter til marinaene rundt i omrdet. Han er ogs "god p vr". Han mente at det urolige vret var gtt litt nordover, s hvis de n seiler rett st og etterhvert holder litt sydlig retning, skal de kunne g klar av det verste uvret !? De var overmodne etter komme igang. Dersom det viser seg at vr og vind blir helt umulig, drar de til Bermuda som en mellomlanding fr de drar videre. Vi nsker dem igjen lykke til p ferden over havet. N fortjener de f en fin seilas!

..og saa var det dette vaeret da...

Etter en god vaermelding skulle vi som sagt ha reist torsdag i forrige uke, men da vi vaaknet opp med motvind valgte vi aa vente et par dager til den skulle snu igjen.
Saa lordag var vi igjen klare,  men etter aa ha hort paa vaermelding gitt av Herb (hjelper langtur seilere med vaer og ruter) maate vi igjen bli liggende. Det er en tropisk storm som herjer i Karibien og ser ut til aa lage ganske saa ekkelt vaer for det omraadet vi skal seile i. Naa haaper vi aa faa reist onsdag eller torsdag!!
De siste dagene har vi ikke gjort annet enn aa lese boker, dra en tur paa stranda, spise middag paa forskjellige puber og hore paa vaermeldinger. Saa det sier seg selv at vi er ganske klare til aa dra..

Vaeret har vaert litt opp og ned, 33 grader sol og varm vind om dagen og thunder storms om kvelden natta. Da er det rene diskoteket paa himmelen, det tordner saa hele baaten rister og regnet botter ned, det blaaser saa mye at baaten krenger og saa er det hele over i lopet av 1/2 times tid.

Hmm naa sitter Joar og ser paa vaeret og mener at vi skal dra i morgen??!!! Hmm dette maa vi sjekke ut litt naermere.

Hilsen Ida og Joar


ONSDAG 19.MAI

Et stort skritt videre i morgen, torsdag 20.mai!! Ida ringte i ettermiddag (dvs. formiddag for dem) og fortalte at n er det bra vrmelding for 4-5 dager framover med gunstig vind. Planen er seile ut i morgen tidlig mens det er hyvann og riktig strm. Dagen i dag ble brukt til handle inn 50 liter vann, 100 liter diesel, fersk mat, frukt, egg osv... Temperaturen ligger p jevnt 30 grader. De regner med seile 100 nautiske mil om dagen, men det avhenger jo av s mye! Avstanden til Azorene er 2.240 nautiske mil. 100 liter diesel holder til 4 dager med motorkjring. Det som blir mest spennende de frste dagene, og spesielt nettene, er flge med p lastebter og krigs-skip/marinens bter som er p vei inn og ut fra USAs marinebase i Norfolk/Portsmouth. Forelpig har de ikke vrt i kontakt med andre langseilere, s de drar alene ut mot Azorene.  De er spente p hva som venter dem, men gleder seg ogs til endelig komme igang!! Skal hilse masse fra Ida&Joar til alle som leser hjemmesidene og til dere som har skrevet hilsen i gjesteboka :-)

SNDAG 16.MAI

En rask telefon fra sjfarerne p IRIDIUM'en (satelitt-telefonen) n i kveld: De er n ved utlpet av Chesapeake Bay, p sydsiden, ved Little Creek i nrheten av Cape Henry. Nord- og sydsiden av utlpet av bukta forbindes med en gedigen bro. Over Ch. Bay har de hatt bde god seilevind og den siste dagen, vindstille, s de mtte g for motor. Marinaen de ligger i, koster 40 $ natten!! De undersker ved de andre marinaene i nrheten om det kan vre et billigere sted. I gr fikk de en hyggelig overraskelse. De ankret opp i en bukt, tok lillebten inn til brygga. Der stod en mann, som p engelsk spurte om de var norske, og det er de jo. Hans kone hadde norske aner. Ida&Joar hadde ankret opp i bukta utenfor deres sommerhus, han hadde sett dem i kikkert og sett det norske flagget. De ble bedt med hjem til familien, og det ble en dag med mye og god mat og godt drikke i mange timer hos kjempehyggelige mennesker. N venter de p vrmelding med riktig vind, s de kan komme i gang med overfarten til Azorene.

LRDAG 15.MAI NR 2

  Her ser vi kaptein Joar og matros Ida ombord i Prosjekt. Det var fr de visste om alt arbeidet som skulle til fr bten ble seilbar igjen. Ikke for det, de ante nok hva som l foran dem. Det er n en mned siden. I disse dager seiler de over Chesapeake Bay. 17.mai skal de pne en pakke som de har ftt med hjemmefra. Den inneholder sm, norske flagg, girlandre og 17.mai-servietter; da fr de litt feststemning ombord. Det siste landfaste stedet de kommer til, er Cape Charles, Townsend. De regner med dra derifra ca 20.mai. Fr hpe vret er vakkert og himmelen bl med riktig og god seilevind da. Mens de krysser Atlanter'n, er det via satelitt-telefonen vi fr nyheter.    

LRDAG 15.MAI nr 1

   Ja, n har mannskapet p Prosjekt kastet loss og forlatt Portsmouth Boating Center. Dette bildet ble tatt i psken mens Marit og Gunnar var p besk. I forpiggen her bodde Ida og Joar i ca 7 uker mens bten l p trt land. Det er n historie. Foran seg har de ca 4 uker over Atlanter'n fr de kommer fram til Azorene.

16 poser med mat, litervis med vann enda mangler vi mat for overfarten.

11.mai. Brukte 8 timer i gaar for aa handle de siste delene til baaten samt noe mat til atlanterhavs kryssen. Reiseruta er noe endret - vi dropper Bermuda, istedet bruker vi en ukes tid i Chesapeake Bay mens vi venter paa at redningsflaaten blir servet. Etter det er det bare aa vente paa en bra vaermelding for vi setter kurs mot Azorene  hvor vi haaper paa aa vaere i slutten av juni.
Det har blitt betydelig varmere den siste uken (33 grader) saa det skal bli deilig aa komme ut i vinden.
Litt usikkert om vi seiler ut i Chesapeake Bay i morgen eller onsdag da vi plutselig har faatt litt knapt med tid til middager med alle vi kjenner i Portsmouth.
Ida

TORSDAG 6. MAI

N ser det lyst ut!

Etter ha ftt overfrt 15.000,- kroner fra seilkontoen til visakontoen, kunne skipper og mannskap p Prosjekt betale Portsmouth marina for opphold, materialer m.m.m. S i gr begynte det skje ting igjen:  "De lfter oss i kranen i dag hvor vi skal henge til i morgen - og da er det rett p sjen!! Vi blir liggende her noen dager fr vi reiser videre. Vet ikke helt om det blir srover og s til Bermuda, eller direkte herfra til Azorene!??   I kveld (05.05.) skal vi hjelpe Roxy (lakkeringsdamen) med kjre hennes bil p verksted i North Carolina, ca 1 1/2 times biltur. Det er det minste vi kan gjre for de er s snille rundt om kring her! Naa maa jeg gaa for heisekranen kommer!"
N ligger antagelig Prosjekt i saltvann igjen - og vi gleder oss med det utholdende mannskapet. MEN: hvor sov de i natt mens Prosjekt hang i lufta??

FREDAG 30. APRIL

....send mere penger - n begynner utbetalingene!!** Gary og Josefine er et ektepar, ganske "slitne", tror ikke de har s mye penger. Gary har hjulpet oss litt p bten og Joar har lnt en del verkty av dem.I dag tidlig kom Josefine med frokost fra Mc Donald til oss. De synes s synd p oss som spiser kald frokost hver dag ( brdskive med banan ). Derfor kom de med to kaffe, fire potetkaker og fem hamburgere med egg!! Det er ikke mte p omsorg. Jeg har tatt ut bordet inne i bten for lakkere det. Vi har brukt 1 1/2 dag p vaske den lille bten vr innvendig; under benker, inne i skap, tak, gulv, overalt vi kommer til. N er glassfibersoveposene vre til vask. Det er skikkelig deilig komme tilbake til normale former igjen. Joar har slipt ned rust p kjolen , skrudd til bolter og satt inn nye der de ikke satt s godt. S n begynner det ligne noe. Hper komme p vannet neste uke. Det kommer an p om btene foran oss er klare til sjsettes eller flyttes???  N er det lunch - de griller et par ganger i uka her, s det er bare g og spise.

29. APRIL

Fortsettelse fra i gr.
"Jeg har bedt btkontoret om f et ca-belp vi m betale for arbeid og materialer den mneden vi har vrt her. Det blir nok noen tusen.... De to sjefene her p bthavna, som ikke turte hilse p oss en stund, er n kjempekoselige. De ordner opp og ringer + kjrer oss downtown Portsmouth nr vi ber dem bestille en taxi for oss. Det er omtrent umulig f tak i taxi her i byen. Det ender som regel med at servitren kjrer oss hjem nr vi har vrt ute og spist. Har vrt p kino og sett Alamoe - bra film. Kinoen er fra 1945 og restaurert i opprinnelig stil. Vi satt ved sm, runde bord og bestilte middag via en telefon p bordet mens vi s film - hyggelig! Joar har ftt mail fra en familie p 4 som vi traff p Bequia (Karibien)  ved juletider i 2002. De er i nrheten og kommer kanskje innom her hvor vi ligger. Det hadde vrt morsomt!! N er det p tide ta en taxi hjem??- en ny arbeidsdag venter. Det er noen og tjue grader om dagen, fin temperatur jobbe i.


ONSDAG 28. APRIL

Dagligliv i Portsmouth.
"Etter at kjolen kom p plass lrdag morgen, har vi hatt nok gjre hele tiden. Joar har slipt og skret bort gammel glassfiber inne i bten, s alt er fullt  med stv som klr. Mandag og tirsdag har vi bygd opp to planker med glassfiber p inne i bten (gulvet), slik at kjolen blir stivere. Mens Joar har holdt p med sliping og pussing for hnd, har jeg satt p plass rekkestttene med silikon + en skrue s de ikke skal hoppe ut av sporet mens vi er p sjen.
Vi har vrt hos Karl og kona, Lora, flere ganger. Spist lunch, middag og nesten frokost der! Lnt masse verkty og ftt materialer! To andre vi har blitt kjent med; Roxie og Buzz, som lever av lakkere bter, har gitt oss mange tips. Har ftt tilbud om sove i Roxies bt mens vi holder p som verst med Prosjekt.
Nr vi fr bten p vannet, skal vi be alle snille hjelpere p grillparty hos oss!!

LRDAG 24. APRIL

N skjer det litt av hvert med "kjolen" og Prosjekt forvrig. Melding fra Ida: "fredag ble kjolen tatt av og den er n limt sammen igjen med Epoxy. N hper vi det holder. Joar sliper bten innvendig og skal legge p glassfiber samt bygge opp to bringer som skal gjre kjolen mer stdig. ( Er det klesdesign de holder p med?) Kanskje er vi p vannet i slutten av neste uke  - eller uka etter der. Det blir bra!! Hilsen Ida som pusser ned spisebordet i bten for lakke det."  Vi gleder oss med dem :-)

FREDAG 23. APRIL

........s kom meldingen vi har ventet p fra Ida&Joar i gr, torsdag:
"Endelig!!! De lfter oss i dag! S fr vi se hvor mye jobb som m gjres p Prosjekt!??  Heldigvis er Karl, vr svenske venn, her og kikker p dette sammen med Joar. Det fles bra ha en med god erfaring og kunnskap diskutere muligheter og problemer med."    Hva kommer de fram til???

TIRSDAG 20. APRIL

Siden sist har det sltt til med knall-varme i marinaen, fra 28 +grader og oppover. Oppleves ganske svett innimellom bter og pussing.                  Referat fra Ida:  Sndag dukket en eldre herremann opp; Karl fra Sverige som bor i nabolaget. Han har bygget noen bter tidligere og restaurert 8 hus i USA. Vi fikk noen tips av han. Joar har skret vekk en del av glassfiberet i bunnen av bten samt slipt masse. Bde bt og mannskap er fulle av glassfiberstv, selv etter dusjing! Prvd tette igjen forpiggen hvor vi sover, men det funker bare delvis. Karl kjrte oss rundt i butikker i gr og vi var hjemme hos dem til lunch. Fikk lne masse utstyr. Kjempekoselige folk. Hilste p en dame som har bten p land ved siden av oss - og vi kunne bare lne bilen hennes hvis vi trengte komme oss rundt litt!!! Sjefene her er "vanskelige f kontakt med", de har n sagt at vi skal lftes mot slutten av uka. Nr vi treffer dem, snur de seg bort og hilser ikke, merkelige folk. Men vi krysser fingrene og hper......

Sol og sommer 16.april


Sitter en tidlig morgen i bua paa Portsmouth Boating Center og sender mail og ser paa vaermeldinger. Etter at vi kom hjem fra New York har det vaert mye inne vaer og vi har lest ut flere boker. I dag skinner solen igjen og jeg skal sette meg paa dekk og sy sammen nyvaskede puter mens Joar holder paa med mer tekniske ting. Jolla er som sagt satt paa sjoen og ser ut til at luften holder seg der den skal. Det er 28 grader og lett vind, vi koser oss :-)

TORSDAG 15. APRIL

Oppholdet i NY gjorde et dypt inntrykk p to enkle mennesker fra lille Kolbotn! De fikk oppleve mange biler, hye skyskrapere med blinkende reklameskilt i alle retninger og litt tettere med folk enn de ellers er vant med!! Mandag kveld var de tilbake ved Prosjekt igjen. Tirsdag 13. kom det tornado-varsel for omrdet de er i. Det ble et merkelig vr: ikke mye vind, men et voldsomt regnvr. Da det sluttet og tornadoen uteble, pumpet Ida&Joar opp jolla og putret en kveldstur med bl himmel og "klsvarte" skyer. Hvordan det ellers gr med reparasjonen av "kjolen" fr vi kanskje vite mer om etter i morgen. En time tirsdag og fredag kveld har de p satelitt-telefonen. Forbindelsen har vrt litt "ssoms", men vi har da hrt at det er liv i den andre enden.

NEW YORK-NEW YORK

SNDAG 11. APRIL - 1. PSKEDAG

Forandring i planene: det tar ca en uke fr bten kan lftes og de kan begynne reparere "kjolen". Ida&Joar tok en rask avgjrelse om leie bil i pskehelgen og dra til New York! Kjrte fredag ettermiddag/kveld/natt. Fikk etter mange viderverdigheter tilsist hotell utenfor bykjernen. Tok tog inn til sentrum lrdag for vre turister i metropolen. Stadig nye opplevelser og muligheter...... 

SKJRTORSDAG 8. APRIL

Det skjer litt p marinaen, men mannskapet p Prosjekt er etterhvert utlmodige etter f kranhjelp til flytte bten s de kan sette i gang med skikkelig jobbing!! Siden sist har det blitt sommertid ogs i USA. N er tidsforskjellen 6 timer i gjen. Mandag 5.april blste det s sterkt at bten mtte sikres for ikke velte. Det blste ogs inn i bten. Med varmeovn greide de holde ca. 11 grader inne i bten, hvor de bor! P tross av dette fikk de satt i gang med pussing og noe forberedende arbeid. Marit og Gunnar ankom om ettermiddagen med den innholdsrike kofferten. Tirsdag  fikk de hentet seil og annet utstyr til bten. Venter enda p hjelp p marinaen! Forkjlelsen begynner krype p pga vind og kjlige grader. Onsdag:  OJ! 27 varmegrader og plutselig shorts- og barbeintvr! Ida har satt inn dieseltank (med hjelp, da): krabbet inn ved motorrommet uten sette seg fast. Mens Joar jobbet videre med bten, ble Ida kjrt til ndvendige forretninger av snille folk p marinaen. Venter enda (tlmodig?) p bli lftet. Som et hyggelig avbrekk var de ute og spiste sjmat med en venn av Joar fra sist sommer. Marit og Gunner er p en liten ferierunde n noen dager. 

SNDAG 4. APRIL

"Aller Anfang ist schwer"  heter det p tysk - og der er Ida&Joar n: har leid bil for kunne kjpe inn utstyr til bt og pussing, men finner ikke de rette forretningene. Vret er ustabilt og regnfullt. Det er venteliste p marinaen for f opp bten og begynne jobbe med "kjolen" dvs kjlen. Heldigvis har de ikke tidspress!! Faren til Joar, Gunnar, og Marit er p vei til Portsmouth for btpuss og ferie. De har med seg overlevelsesdraktene og mye annet i en stor, tung koffert....


Portsmouth 31.mars

Etter sommervaeret som motte oss i Washington har gradene gaatt drastisk nedover til +12, overskyet og duskregn av og til. Inne i baaten maalte vi +8 i gaar og takker vaar amerikanske venn Richard for laanet av en varmeovn. Mens vi venter paa aa bli heist opp i kran for reparasjoner av kjolen sykler vi rundt omkring og hilser paa gamle kjente som Joar motte i fjor sommer. Hilsen Joar og Ida


TURISTER I WASHINGTON

MANDAG 29. MARS
Fax fra Ida&Joar i natt, de ligger 7 timer etter oss, dvs kl.1800 hos dem: Endelig kom alle tre baggene vre til rette og ingen ting mangler - hurra !! Skikkelige turister: beskt Det Hvite Hus, spasert i vakre parker med trr i full blomst i hvitt og rosa, bruker  metroen til komme oss rundt med, alle menneskene vi mter er hjelpsomme og hyggelige. Alt er bra, bortsett fra frokosten som er st og klissete og bestr av donuts og ste kaker.
Tidlig i dag er det tog til Newport, s buss til Norfolk/Portsmouth, hvor Prosjekt ligger. Da fr vi endelig se hvordan bten har overlevd orkansesongen og kan ta et overblikk over arbeidet som m gjres. Det blir spennende!

CRYSTAL CITY

SNDAG 28. MARS-04

P fax fra Ida&Joar i gr, forteller de at ved ankomst Washington var jammen bagasjen bortevekk! Og der sto de med ullvang-ull og vinterjakker - temperaturen ute var + 24 gr - ikke 2 gr som Aftenposten opplyste. Etter ha ftt hotell 1 time syd for Washington, i Arlington, Crystal City, mtte de ut for handle litt sommerty. Hper British Airways finner igjen og ettersender bagasjen fr mandag, for da gr ferden for Ida&Joar videre til Norfolk og gjensyn med Prosjekt. Mens de venter, bruker de dagene som turister i Washington.
PS: Turen t/r Moskva, som Joar og tre kamerater foretok med Lada'n i vinterferien, str omtalt i bladet Autofil.

FLYREISEN

LRDAG 27. MARS-04
Flyreisen ble absolutt ikke som forventet! Torsdag formiddag p Kastrup gikk med til vente; frst p at flyet til Washington skulle repareres, s st i ombookingsk to timer da flyavgangen ble kansellert! Heldigvis fikk de tak i all bagasjen s den ikke ble sendt "jorda rundt" p egen hnd. Dagen endte p et hotell i Kbenhavn. Det var kanskje hyggelig med en kveld p by'n??
Grytidlig opp fredag morgen. Da var reiseruta Brussel - New York - Washington. Men slik ble det ikke!! Etter enda litt venting, ble flyavgangen til Brussel ogs kansellert! Ny ombookingsk! Til slutt fikk de billetter med British Airways til Manchester - der var det regn og tke - s direkte til Washington. HURRA!!- et langt skritt nrmere Prosjekt. (I W. var det skuffende + 2 grader str det i avisa i dag - ikke mye vr der.)


Reisebrev og Gjestebok



* Nye reisebrev blir kontinuelig lagt ut p vr hjemmeside under kategorien: Loggbok
* Hvis du har lyst til legge igjen en liten hilsen kan du gjre dette i vr Gjestebok som ligger under Lenker

hits